You are here Vol 6 No 2 Oktober 2011 Rosida dan Suprihatin

Jurnal Psikologi Proyeksi Vol 6 No 2 Oktober 2011/Rosida dan Suprihatin

E-mail Print PDF

PENGARUH PEMBELAJARAN AKTIF DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR FISIKA PADA SISWA KELAS 2 SMU

 

Postalina Rosida1) dan Titin Suprihatin2)*)

1)2)Fakultas Psikologi Universitas Islam Sultan Agung Semarang

 

*)E-mail : This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

 

Abstrak

Tujuan pendidikan nasional adalah meningkatkan potensi peserta didik untuk menjadi manusia yang religious, bertakwa, mulia, sehat, terampil, kreatif, bebas, bertanggung jawab dan demokratis. Hal ini membutuhkan proses belajar yang optimal untuk mendukung pencapaian tujuan yang diharapkan, serta mendapatkan prestasi yang tinggi dan memusakan bagi perserta didik.

Tujuan penelitian ini adalah untuk menemukan pengaruh model pembelajaran terhadap peningkatan prestasi belajar bidang fisikan pada siswa SMU Sultan Agung 4 Semarang. Penelitian ini adalah penelitian eksprimen yang menggunakan dua kelompok subjek berbeda. Desain eksperimennya adalah Non Random Pre-test-Post-test Control group Design. Responden ekpserimen ini adalah 62 siswa SMU kelas dua yaitu 33  kelas A1 dan 29 siswa kelas A2 yang menempuh mata pelajaran fisika. Pemilihan kelas ini berdasarkan persamaan mata pelajaran dan guru yang mengajar secara parallel. Kelompok A1 adalah kelompok control yang mnggunakan model pembelajaran konvensional. Kelompok A2 adalah kelompok eksperimen dengan menggunakan model pembelajaran aktif (active learning). Eksperimen dilaksanakan selama empat minggu dengan delapan kali pertemuan atau sekitar 480 menit.

Data primer pretest untuk dua kelompok menggunakan data nilai mid semester sedangkan data post-test menggunakan tes yang disusun berdasarkan materi yang diberikan selama eksperimen.  Analisis data seslisih pre-test dan post-test (gained scores) dilakukan dengan metode independent sampel test.

Hasil analisis diperoleh nilai t = 3.103 dan p = 0.003 (p < 0.01). hal ini menunjukan bahwa ada perbedaan yang signifikan antara kelompok control dengan kelompok eksperimen. Pada kelompok eksperimen ditemukan peningkatan yang signifikan sedangkan pada kelompok control hasil pre-test dan post-test relatif sama.

Kata kunci : Model pembelajaran aktif

 

THE IMPACT OF ACTIVE LEARNING IN ENHANCING THE STUDENT’S PHYSICS LEARNING ACHIEVEMENT AMONG 2ND GRADE


Abstract

The objective of national education is promoting the learner’s potency in order to become human being who is religious and devoted to God Almighty, noble, healthful, faithful, skilled, creative, independent, responsible and democratic citizen. Essentially, it is necessary to create the learning process optimally for supporting the expected objective. Such optimization is supposed to reach the learning achievement optimally and satisfactorily for learners.

The purpose of this research was to discover the impact of active learning model against the enhancement of the student’s physics learning achievement on 2nd grade of 4 Sultan Agung Junior High School Semarang. This research was experimental research utilizing two different subject groups in which the used design was Non-Randomized Pretest-Post-test Control Group Design. The participants in this research were in the amount of 62 students that consist of 33 A1 students and 29 A2 students of 2nd grade of 4 Sultan Agung Junior High School Semarang and all of the students were participated in the physics subject of this research. This class selection was based on the parallel teachers who teach on the class level in the similar subject. The A1 students further were modelled as control group using conventional learning model while A2 students were modelled as experimental group using active learning as their learning model in the class. This research was conducted for four weeks in eight meeting times and eight treatment times, for ± 480 minutes.

The primary data of this research were pre-test data of both groups taken from scores of physics subject on mid-term test whereas post-test data were acquired from test scores according to the learning material. These data were analyzed by independent sample t-test.

The result of this analysis indicated score of t = 3.103 and p = 0,003 (< 0,01), so it can be indicated that active learning model is able to enhance very significantly the physics’ learning achievement of 2nd grade of 4 Sultan Agung Junior High School Semarang.

Keywords: active learning, learning achievement

 

Full text : Pdf